Theorieexamen Leiden - Rijles Leiden



Rijschool autorijles Leiden Follow me

Theorieexamen Leiden


Op https://theoriereservering.cbr.nl kun je een afspraak maken voor je theorie examen.

 

Hier kan je alles voor je theorie bestellen  Theorie leren

 

Wil je alvast gratis oefenen voor je theorie?

 

Oefen gratis theorie

 

https://theorieoefenen.nl/

 

voor theorieboeken en online leren kijk dan op https://www.vekabest.nl/

 

Voor de dashboardlampjes in de auto kijk op :

 

betekenis-van-de-waarschuwingslampjes-op-uw-dashboard/

 

 

Spoedcursus voor de autotheorie! kijk dan op http://turbotheorie.nl/

 

De verkeersborden kennis verbeteren voor het CBR theorie-examen

 

verkeersborden-oefenen.

 

Theorie-examen oefenen

Het oefenen van het  theorie-examen!

 

Maar let op: het gratis oefenen is niet voldoende voor je examen.

 

Koop daarnaast altijd nog het leerboek om je voor te bereiden op het auto theorie examen.

 

Veel succes!

 

 

 

 

examen

 

 

 

 
De geschiedenis van het rijbewijs in Nederland - van 1906 tot 1956In 1862 werd de eerste auto met verbrandingsmotor gebouwd door de Waalse Belg Lenoir. De daarop volgende jaren werden er meerdere auto’s door verschillende bedrijven gemaakt, maar was het lang niet ontdekt door het grote publiek. Toen er wel steeds meer auto’s verschenen in het straatbeeld van Nederland, besloot de overheid dat dit in goede banen geleid moest worden. Er werden eerst vergunningen afgegeven om een voertuig te besturen, later werden dit rijbewijzen. Omdat er weinig online te vinden valt op internet over de geschiedenis van theorie, rijbewijzen en het CBR, heb ik met veel plezier dit artikel geschreven. In chronologische volgorde word er verteld over rijbewijzen, rijlessen, theorie  en examens voor auto, bromfiets en motor
Sinds 1 januari 1906 werd er in Nederland een officieel landelijk geldend rijbewijs uitgegeven. Voor die tijd gaf het Ministerie van Waterstaat, Handel en Nijverheid vergunningen af. De voorwaarde die destijds werd beschreven  was: "het berijden van de wegen met een voertuig, voortbewogen door mechanische kracht en van een groter gewicht dan 150 kg." Het lastige was dat deze vergunningen alleen geldig waren voor de rijkswegen. Voor provinciale en gemeentelijke wegen moesten automobilisten een aparte vergunning aanvragen.

 

Voor de eerste rijbewijzen hoefde men geen theorie-examen  of rijexamen af te leggen en was er dus ook nog geen opleidingscentum. Daarnaast had men ook geen geneeskundige verklaring nodig. Er waren bij deze rijbewijzen slechts twee categorieën.

 

Het eerste internationale rijbewijs

 

Het eerste internationaal geldende rijbewijs werd geïntroduceerd in 1910. Ook werden in dit jaar de in het buitenland afgegeven internationale rijbewijzen erkend in Nederland.

verkeer

Het CBR en het rijexamen

 

In 1927 werd het CBR opgericht. Het CBR staat voor: Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. Het CBR heeft als wettelijke taak  het toelaten van personen tot het wegverkeer en het bevorderen van de verkeersveiligheid. De CBR valt onder het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

 

In 1927 vonden er ook diverse wetswijzigingen plaats m.b.t. het rijbewijs. Er moest een medische keuring plaatsvinden en ook moest men een rijexamen afleggen om in aanmerking te komen voor het rijbewijs. Het rijbewijs kreeg een geldigheidsduur van twee jaar en kreeg het rijbewijs verschillende categorieën. De rijbewijs categorieën bestonden uit: motor, motorrijtuig met meer dan twee wielen en bromfiets.

 

Uniform parktijkexamen

 

Tussen 1934 en 1940 legden de Commissie van Toezicht van het CBR en de directeur van het CBR zich toe op het verbeteren van het rijexamen. Het praktijkexamen moest in het hele land zo uniform mogelijk plaatsvinden. Rijinstructeurs die het rijexamen afnamen kregen periodiek instructies over hoe ze moesten examineren. De personen die het praktijkexamen gingen afleggen werden van tevoren op de hoogte gebracht van de eisen tijdens de examenrit. Langs de wegen stonden er ook steeds meer verkeersborden. Om deze reden ontvingen de examenkandidaten dan ook folders met informatie over verkeersborden. Tot 1934 duurde het praktijkexamen een kwartier en vanaf 1934 werd dat verlengd naar een praktijkexamen van een half uur.

 

 Rijbewijscategorieën

 

Vanaf 1951 had Nederland een Wegenverkeerswet en Wegenverkeersreglement. De geldigheidsduur van rijbewijzen werden van twee naar vijf jaar verlengd. Daarnaast werd het rijbewijs ingedeeld in vijf categorieën

 

1.     Categorie A, motorfietsen en driewielers met verbrandingsmotor;

2.     Categorie B en E voor personenauto's en aanhangers;

3.     Categorie C en E voor vrachtauto's en aanhangwagens;

4.     Categorie D en E voor bussen en aanhangwagens;

5.     De categorie E werd automatisch toegekend bij B, C en D.

 

Het bromfietsrijbewijs werd  afgeschaft en het rijbewijs F werd ingevoerd voor invaliden. Dit leverde echter dusdanig veel kritiek op, dat dit rijbewijs in 1953 al weer werd afgeschaft.

lessen

 Buitenlandse rijbewijzen

 

In 1956 kwam de mogelijkheid om buitenlandse rijbewijzen om te wisselen voor een Nederlands rijbewijs.

In het vervolg artikel worden de ontwikkelingen tussen 1960 en nu besproken.

 

 

Autorijschool Follow me voor het behalen van je rijbewijs voor Leiden Leiderdorp Oegstgeest of Voorschoten.Bel onze rijschool voor een gratis proefles.

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Autorijschool Leiden Rijschool Follow Me

Rijles bij onze rijschool de beste autorijschool voor losse rijles -rijlessen-pakketten en spoed autorijlessen